wróc do listy wiadomości

Poradnik jak zachować się podczas upału

2015-08-05 9:13:33

Upał to stan pogody, gdy temperatura powietrza przy powierzchni ziemi przekracza 30 st. C. W ciągu dnia, najwyższa temperatura występuje pomiędzy godziną 15 a 18, a nie jak się powszechnie sądzi w południe, zaś największe promieniowanie UV notowane jest w godzinach 12 – 13.

Kiedy
Upał  to  stan  pogody,  gdy  temperatura  powietrza  przy powierzchni ziemi przekracza 30 st. C. W ciągu dnia, najwyższa temperatura występuje pomiędzy godziną 15 a 18, a nie jak się powszechnie  sądzi -w  południe,  zaś  największe promieniowanie UV notowane jest w godzinach 12 –13.


Wraz  ze  wzrostem  temperatur  znacząco  wzrasta  ryzyko odwodnienia oraz przegrzania organizmu. Upał może doprowadzić  do wystąpienia udaru słonecznego lub cieplnego, który jest stanem zagrażającym zdrowiu, a nawet życiu. Jego objawy to: zmęczenie, silne  bóle  i zawroty  głowy,  nudności,  gorączka,  szum  w  uszach, drgawki,  wzrost  temperatury  ciała  zagrażający  życiu,  większa częstotliwość bicia serca i oddechu.  

Niewątpliwie,  upał  wpływa  również  na  układ  nerwowy  człowieka.  Wysokie temperatury mogą powodować ospałość,  zdenerwowanie, a także wpływają na poziom koncentracji i efektywność pracy.  

Należy pamiętać, że upał jest szczególnie niebezpieczny dla osób starszych i dzieci. Trzeba również zadbać o zwierzęta, gdyż wysokie temperatury  również  u  nich  mogą  prowadzić do   przegrzania organizmu.

Jak upał wpływa na ludzki organizm:
Temperatura powietrza

        
41
C    Zagrożenie życia
39
C    Groźba udaru
38
C    Wysychanie gruczołów potowych
35
C    Reakcja systemu termoregulacji
30
C    Próg upału

Ochrona przed upałem:

  • Należy ograniczyć opalanie, ponieważ zbyt długie przebywanie na słońcu jest szkodliwe dla organizmu, który łatwo może ulec  przegrzaniu, a skóra poparzeniu. Należy przebywać na słońcu nie dłużej niż maksymalnie 2 godz. stosując przy tym kremy ochronne;

 

  • Dzieci i osoby starsze nie powinny wychodzić z domu, a jeżeli jest to niezbędne, to koniecznie z nakryciem głowy;

 

  • W ciągu dnia należy zamykać w domu okna i żaluzje, by ograniczyć napływ gorącego powietrza do pomieszczeń (szczególnie po stronie na słonecznionej). Okna należy otwierać nocą, kiedy temperatura jest niższa jeżeli oczywiście warunki bezpieczeństwa na to pozwalają;

 

  • Należy unikać forsownego wysiłku fizycznego w najgorętszej porze dnia. Wysiłek fizyczny, jak np. bieganie może doprowadzić do odwodnienia, skurczów mięśni spowodowanych odwodnieniem i utratą minerałów, przegrzaniem organizmu lub udaru cieplnego;

 

  • Pod żadnym pozorem nie wolno zostawiać dzieci i zwierząt w zaparkowanym pojeździe. Temperatura w nagrzanym samochodzie może dochodzić do 5;

 

  • Należy nosić lekką i przewiewną odzież z tkanin naturalnych, w jasnych kolorach. Wspomoże to właściwą termoregulację organizmu;

 

  • Należy nawadniać organizm pić dużo wody, najlepiej niegazowanej;

 

  • Należny unikać picia kawy oraz napojów zawierających duże ilości cukru sprzyjają one odwodnieniu organizmu;

 

  • Osoby przyjmujące leki, powinny być w kontakcie z lekarzem, aby sprawdzić jaki wpływ mają one na termoregulację i równowagę wodno-elektrolitową;

 

  • Jeśli odczuwamy zawroty głowy, osłabienie, nie pokój lub dotkliwe pragnienie i ból głowy, należy skontaktować się z dyspozytorem medycznym, dzwoniąc pod numer alarmowy. Jeśli to możliwe należy przenieść się w chłodne miejsce;

 

  • należny unikać skrajnych temperatur

 

  • osoby, które pracują w klimatyzowanych pokojach nie powinny od razu wychodzić na zewnątrz, gdzie panuje upał może to spowodować szok termiczny, zwłaszcza u starszych i bardzo młodych ludzi;

 

  • będąc nad wodą należy pamiętać, że nie wolno gwałtownie wchodzić do niej bezpośrednio po opalaniu zanim zaczniemy pływać, należy opłukać ciało wodą, do której wchodzimy i dopiero wtedy powoli się w niej zanurzyć;

 

  • będąc w podróży, należy częściej robić przerwy i odpoczywać w zacienionych miejscach, by złagodzić negatywny wpływ wysokich temperatur na koncentrację;

 

  • w upalne dni należy przygotowywać lekkie posiłki, bazujące na owocach i warzywach, które dostarczają organizmowi niezbędnych składników mineralnych i witamin, a unikać tłustych, smażonych i wysokokalorycznych dań, które dodatkowo obciążają i tak zmęczony upałem organizm;

 

  • należy unikać spożywania alkoholu, ponieważ sprzyja to odwodnieniu organizmu.


DZIECI

  • należy ubierać dziecko w lekką, przepuszczającą powietrze, jasną odzież oraz zakładać mu czapeczkę z daszkiem;

 

  • należy chronić dziecko przed słońcem, m.in. używając parasolki nad wózkiem nawet wtedy, kiedy ten stoi w ocienionym miejscu;

 

  • należy podawać dziecku letnie, lecz nie zimne napoje, w szczególności ziołowe i/lub owocowe herbatki, a także wodę mineralną lub sok;

 

  • należy kąpać dziecko w letniej (nie zimnej) wodzie;

 

  • nie należy nosić dziecka w nosidełku, gdyż w upalne dni może być mu niewygodnie i gorąco;

 

  • przed wyjściem z dzieckiem na spacer, należy zabrać ze sobą nawilżone chusteczki oraz butelkę z napojem;

 

  • należy smarować dziecko kremami z wysokim filtrem;

 

  • nie należy wychodzić z dzieckiem na zewnątrz w porze, kiedy jest najbardziej gorąco;

 

  • wysokie temperatury sprzyjają rozwojowi bakterii salmonelli, dlatego też należy unikać pokarmów z surowych jajek, a także często myć dokładnie ręce.

STARSI

  • osoby starsze zwykle przyjmują większe ilości leków. Podczas upałów, gdy organizm się odwadnia, stężenie leków w organizmie może się zwiększyć nawet do zagrażającego życiu. W związku z tym powinny one bardzo uważnie monitorować swoje samopoczucie, a przede wszystkim stosować się do zaleceń związanych z postępowanie podczas upałów.

AKTUALNOŚCI

2017
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Ogłoszenia